MIDI-regelwedstrijd d.d. 6 augustus 2025
(met dank aan de Regel- & Handicap Commissie)

Vraag 1 – Afslagmarkering.
Je staat op het punt af te slaan en merkt dat de greenkeepers zijn vergeten één van de twee afslagmarkeringen terug te plaatsen op de tee waar je wilde spelen.
Je raapt de markering op, schat waar deze zou moeten staan op basis van de andere, plaatst hem neer en slaat af.
Mag dat?
Vraag 2 – Bal tegen out-of-bounds paaltje.
Je bal ligt tegen een paaltje dat de grens van de baan (out of bounds) aanduidt.
Je haalt het paaltje weg om je volgende slag te kunnen maken, maar per ongeluk beweegt je bal.
Je legt de bal terug op de juiste plek en speelt verder.
Mag dat?
Vraag 3 – Bal toch gevonden.
Je slaat een bal het bos in en hebt geen zin om te gaan zoeken.
Je slaat een nieuwe bal midden op de fairway en begint te lopen.
Wanneer je bij je tweede bal aankomt, zie je dat je eerste bal duidelijk zichtbaar is en je besluit – omdat het nog binnen de drie minuten zoektijd is –
die originele bal terug in het spel te chippen en de tweede bal op te rapen.
Mag dat?
Vraag 4 – Vrije drop?
Je speelt in oktober en je bal landt in een hoop bladeren die door het onderhoudspersoneel zijn verzameld om opgeruimd te worden.
Je neemt een vrije drop buiten de hoop en speelt verder.
Mag dat?
Vraag 5 – Bal droppen.
Je neemt een drop als één van de opties nadat je een bal in een hindernis hebt geslagen.
Je bal raakt de grond, kaatst vervolgens tegen je golfschoen maar blijft binnen het juiste dropgebied,
en je speelt gewoon verder.
Mag dat?
Vraag 6 – Ingebedde bal.
Je slaat een bal uit de bunker en deze blijft steken in de grasrand bovenop de bunker.
Je neemt relief voor een ingebedde bal, dropt in de bunker en speelt verder.
Mag dat?
Vraag 7 – Oefenswing.
Je bal ligt bovenop wat riet in een hindernis.
Je wilt de bal spelen, maar neemt eerst een paar oefenswings een paar meter naast de bal om te zien hoe je ijzer door het riet slaat.
Daarbij beschadig je wat riet.
Mag dat?
Vraag 8 – In the hole!
Je bal zit geklemd tussen de vlaggenstok en de rand van de hole, met het grootste deel nog boven het maaiveld.
Wanneer je de vlag verwijdert, rolt de bal eruit en komt tot stilstand op de rand van de hole.
Je tikt hem erin, maar zegt dat hij al bij de vorige slag holed was.
Mag dat?
Vraag 9 – Uitstapje naar oefengreen.
Je putten ging dramatisch.
Bij het maken van de turn (tussen hole 9 en 10) stop je even op de oefengreen en sla je een paar putts
om aan je stroke te werken voordat je weer aansluit bij je groep die bijna afslaat.
Mag dat?
Vraag 10 – Bal identificeren.
Je slaat een bal richting een drassig stuk van de baan.
Als je daar aankomt, zie je een bal onder de modder zitten waarvan je vermoedt dat het die van jou is.
Je raapt hem op en maakt hem helemaal schoon om hem te kunnen identificeren.
Het blijkt inderdaad jouw bal te zijn, dus je legt hem terug en speelt verder.
Mag dat?